M'n 1e couchsurf ervaring in Lelystad - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Barry Schmitz - WaarBenJij.nu M'n 1e couchsurf ervaring in Lelystad - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Barry Schmitz - WaarBenJij.nu

M'n 1e couchsurf ervaring in Lelystad

Door: Barry Schmitz

Blijf op de hoogte en volg Barry

10 Januari 2015 | Nederland, Lelystad

Mijn 1e reisblog gaat nou niet echt over een verre reis. Hoopte je op een verhaal met kamelen, quads, bungeejumpen, bergbeklimmen, en ontmoetingen met wilde dieren als onderwerpen? Helaas, mijn verhaal brengt ons naar Lelystad..

..Say what?!
Ja, Lelystad dus.

Waarom Lelystad? Wel, hier zou mijn 1e couchsurf ervaring plaatsvinden.
De meeste zullen dat woord wel kennen. Voor de lingo-fanaten die er wat uitleg bij willen. Komtie: Bij couchsurfing kan je overnachten bij andere couchsurfers. Dit kan zijn: Op een bank, op de grond, of met een beetje mazzel op een matras.
De bedoeling is van couchsurfen om nieuwe contacten op te doen, en een kijkje te nemen in andere culturen.
Wat kost het? Een leuk gespreksonderwerp, of wellicht een kratje bier of fles wijn. Net wat jij wilt geven, of wat eventueel de aangegeven tegenprestatie is.

Het gaat dus om het ontmoeten van nieuwe mensen. En uiteraard kan je zelf via de website ook een slaapplek in je huis aanbieden wanneer je dat wilt.

Gezien ik graag wou kennismaken met couchsurfen, maar het toch nog wat ''eng'' vond om zomaar bij een ''wild vreemde'' te gaan logeren in m'n eentje, gaf m'n neef het voorstel om beide een adres te gaan zoeken ergens in Nederland om een nachtje te couchsurfen in combinatie met geocaching.
M'n neef heeft betreft couchsurfing al wat jaren ervaring. Zowel in logeren, als couchsurfers bij hem thuis te ontvangen.

De plaats zou Lelystad worden. Het was voor ons beide redelijk centraal van onze woonplaatsen, en het was niet te ver weg.
Na het doorbladeren van enkele profielen van de Lelystadse couchsurfers, besloten we een couchsurfer een bericht te sturen of we dit weekend 1 nachtje konden logeren. Uiteraard ook met uitleg wie wij waren, en wat we gingen doen. (Kennismaken met couchsurfen, en geocachen.)

Al snel ontving ik een antwoord in m'n mailbox dat we welkom waren, en dat hun ook nog redelijk nieuw waren in het couchsurf wereldje. Dat voelde gelijk al een stuk fijner.

Tot zover de intro. (Ik hoop dat lezen een hobby van je is..)

Gisteren was de dag daar. Eerst moest ik echter nog wel werken.
Om 3:45 uur begon mijn dag, om om 4:45 uur bij mijn werk aan te komen waar ik het ontbijt moest klaarzetten voor andere ''couchsurfers''. Nouja, hotelgasten.
Oftewel: Ik werk in een hotel bij het ontbijt vooral als gastheer.

Na m'n werk reed ik gelijk door naar Baarn waar ik m'n neef kon ophalen die bij vrienden was. Als eerst naar Flevoland gereden waar we wat geocaches hebben gedaan, om uiteindelijk in Lelystad aan te komen. Gezien we vanaf 19:00 uur welkom waren, besloten we na nog enkele andere geocaches naar Bataviastad te gaan. Ik was er nog nooit geweest, dus het was een mooi excuus om er eens heen te gaan.

Als man zijnde shop ik redelijk ''snel''. Ik vind het totaal niet vervelend, sterker nog. Maar het moet niet te lang duren. Al snel was ik een jeans en muts rijker.

Na een heerlijke hamburger met frites als diner bij de La Place, stapten we in de auto voor de laatste bestemming: Ons couchsurf adres.

Toegeven: Opeens kwam toch wel het gevoel van onwennigheid. Ik probeerde het niet uit te stralen. Maar eenmaal aangekomen vond ik de auto toch wel vertrouwelijker voelen. Met de gedachte dat ik niet de enige zal zijn typ ik zonder schaamte gewoon verder..

..bij het aanbellen werden we door het geblaf van de hond al welkom geheten. En wat voor hond! De deur ging open, en daar stond een hond van meer dan 1 meter hoog. Gelukkig was zij, net als haar baasje erg vriendelijk.
Met een lach en enthousiasme werden we welkom geheten.
De onwennigheid was in 1 klap groot en deels weg.

Na onze jassen te hebben aangegeven, kregen we een rondleiding door ons couchsurf-onderdak voor deze nacht. We hadden geluk: Er lag boven op zolder 2 matrassen. Dus dat zou prima slapen!
Kort daarna kwamen de 1e onderwerpen om over te praten al voorbij. In combinatie met Sebastiaan (M'n neef) z'n meegebrachte Duitse witbiertjes vlogen de uren voorbij op de bank bij m'n 1e echte couchsurf adres.

Onze gastheer en gastvrouw waren erg vriendelijke mensen, en vertelden met enthousiasme over hun ervaring met couchsurfers. Ze waren dus nog redelijk nieuw in het couchsurf-wereldje, en hadden nog nooit bij andere gelogeerd. We waren de 4e of 5e die een nachtje bij hun kwamen overnachten.

En terwijl de hond zich langzaam op haar eigen privé bank liet neerzakken, namen wij nog wat slokken van de heerlijke Franziskaners die op tafel stonden. Prost!

Helaas was ik die middag in La Place zo stom om een witte chocolademelk te nemen. Waarom stom? Nouja, ik was net opgeknapt van dagen hoesten en grieperig zijn. Maarja, als je dan voor je harses opeens de optie ziet om een witte chocolademelk te bestellen.. (Lees: Verslaafd aan Witte chocolademelk)
Dat glas warme witte chocolademelk zorgde dat ik deze avond meer de gesprekken verstoorde met hoesten dan dat ik kon meepraten. Was ik net zo blij van het hoesten af te zijn, was hij in 1 klap (Nouja, slok) weer terug. En bedankt Witte Chocolademelk!

Ik besloot kort na 21:00 uur dan ook wel om mijn bed op te zoeken. Sowieso was ik wel redelijk rozig/gaar/moe na het vroege opstaan eerder die dag.

Bij het ontwaken om precies 8 uur vanmorgen (Ik heb een goede biologische klok volgens mij..) liet het gekletter van vallende regendruppels op het zolderraam al weten dat het weer buiten ook niet echt bijzonder Joepiejee was. De klap onweer bevestigde dat. Damn..

Na ons opgefrist te hebben, schuifden we aan bij het uitgebreide ontbijt die voor ons stond opgedekt op de grote tafel in de woonkamer. Ook nu weer diverse onderwerpen die de tafel passeerden. Van hobby's tot ervaringen met andere couchsurfers, het kwam allemaal voorbij. Na 2 heerlijke sneetjes zelfgemaakt brood door onze gastheer en gastvrouw, en een eitje, pakten wij onze spullen en bedankte onze gastheer en gastvrouw voor hun gastvrijheid. Ik heb het goed getroffen voor m'n 1e couchsurf ervaring, dat zonder twijfel.

Na het inladen van de auto, en het instappen om weer wat geocaches te gaan zoeken, wist ik 1 ding: Dit wil ik vaker gaan doen. Wat was dit leuk!

Dit was zeker een aanleiding om vaker te gaan reizen. Om weer van de wereld te gaan zien.
Soms moet die lust om te gaan reizen wat aangemoedigd worden. Dit was een van die aanmoedigingen.

Hopelijk dat ik dan ook zeker in de toekomst wat (kortere) blogs kan gaan toevoegen. Alleen dan wel over verdere reizen dan Lelystad... ;-)

Groetjes!
Barry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barry

Daggie! Barry hier, 23 jaar, en wonend net boven Amsterdam. Likes: Reizen, geocachen, thrills (Zoals achtbanen, klettersteigen ala bergbeklimmen, enz), fotografie, en video's maken + editing. Dus, wanneer vertrekken we?!

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 3468

Voorgaande reizen:

10 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Kennismaken met Couchsurfing

01 Januari 2015 - 01 Januari 2015

Algemeen

Landen bezocht: